La chèvre - Reisverslag uit Québec, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu La chèvre - Reisverslag uit Québec, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu

La chèvre

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

28 Juli 2016 | Canada, Québec

Deze dag stond in het teken van het verkennen en ontdekken van Quebec City. Vanochtend hebben we onderin in het hotel ontbeten en zijn daarna meteen vertrokken richting Citadelles, waar de wisseling van de wacht gepland stond. Gelukkig hadden we vandaag beter weer dan in Ottawa en ging deze ceremonie gewoon door.

Tijdens de wisseling van de wacht vielen ons een aantal dingen op. Ten eerste de traditionele kostuums van de guards. Ten tweede het enorme geschreeuw tijdens de ceremonie en ten derde: een geit. Deze geit, genaamd Batisse, speelt een belangrijke rol bij deze ceremonie. Batisse is namelijk de mascotte van de ceremonie. Victor zou tijdens deze ceremonie de foto's maken, maar toen wij de foto's net terug zaten te kijken, hebben wij alleen maar foto's van Batisse gezien. Victor heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een selfie met Batisse te maken.

Na de ceremonie konden wij nog gebruik maken van een fotomoment met Batisse. Natuurlijk hebben we dit gedaan. Hierna zijn we door het museum gelopen en daar werden we opnieuw getrakteerd met alle heldhaftige verhalen over Canadezen die gestreden hebben in de oorlog. In het aansluitende winkeltje konden er ook souvenirs gekocht worden en ook hier was Batisse de geit terug te vinden. Uiteraard heeft Victor een knuffel van Batisse gekocht en daarmee heeft hij de rest van de dag gelopen. Dat laatste is een grapje, maar Victor heeft wel degelijk een knuffel van Batisse en die staat nu pontificaal op het midden van het bed.

Even genoeg over Batisse. We zijn vervolgens het centrum van Quebec in gegaan. Je kunt het centrum van Quebec in meerdere delen splitsen. We hebben geprobeerd met onze wandeling uit alle delen van de stad wat mee te pikken. Opmerkelijk blijven de Franse invloeden in de stad. Sowieso is de voertaal Frans, maar als je rondloopt in de stad, krijg je echt het gevoel dat je je in Frankrijk bevindt vanwege de smalle straatjes, de kunstenaars op de weg en Franse architectuur.

Na verschillende kerkjes, verschillende monumenten en ik weet niet hoeveel voetstappen verder hebben we geluncht. Vervolgens zijn we over de stadsmuur van Quebec terug gelopen. Quebec is de enige stad in het werelddeel Noord-Amerika met een nog intacte stadsmuur. Hierna nog een stuk door een park van Quebec voor we uiteindelijk terug waren in het hotel. 's Avonds zijn we nog lekker wat wezen eten en hebben we de avond afgesloten met een spelletje op de kamer.

Morgen gaan we met de hop on/hop off bus op pad om de laatste hoogtepunten te bekijken die we vandaag nog niet zijn tegengekomen. 's Avonds gaan we eten op de 27e verdieping met schitterend uitzicht over de stad. We houden jullie op de hoogte!