Er zijn meerdere wegen die naar... - Reisverslag uit Montréal, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu Er zijn meerdere wegen die naar... - Reisverslag uit Montréal, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu

Er zijn meerdere wegen die naar...

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

31 Juli 2016 | Canada, Montréal

Toen we vanochtend wakker werden, hadden wij allemaal het gevoel dat we eigenlijk niet geslapen hadden. Het huisje waarin wij sliepen, had namelijk een bijzondere inrichting. We hadden een gezamenlijke woonkamer en keuken en daaraan grensden verschillende slaapkamers. Helaas was het erg gehorig en hebben we mee kunnen genieten van het kussengevecht van onze buren en zelfs van het gesnurk van onze buurman.

Om ongeveer half 9 vertrokken we richting Montréal. Ik schrijf het dus al de hele tijd verkeerd, omdat er zo een mooi streepje op de 'e' moet. Ik ga het dit verslag nog expres een keertje verkeerd schrijven, zodat jullie een soort van extra uitdaging hebben tijdens het lezen.

Om weer even terug te komen op de rit: het was een niet al te lange rit. Ondanks dat het geen lange rit was, was het wel een hele bijzondere rit. We moesten het eerste stukje uiteraard weer over dezelfde weg als gisteren, dus dat stond weer garant voor spektakel. We dachten dat we toen wel het ergste gehad hadden, maar de wegen daarna waren niet veel beter.

Op een gegeven moment stuurde onze navigatie ons linksaf. Deze weg was een zand-/grindweg die we ruim 15 kilometer zouden moeten volgen. Geen goed idee. We reden door en werden opnieuw linksaf gestuurd. Wederom hetzelfde verhaal. We zijn dus uiteindelijk net zo lang rechtdoor gereden totdat we een enigszins normale weg tegen kwamen. Achteraf hebben we de navigatie nog even gecheckt, maar er staat echt nergens een knopje met 'onverharde wegen'. We zullen dus wel zien wat ons nog meer te wachten staat.

Aangekomen in Montréal hadden we heel erg geluk dat onze kamer meteen al klaar was. We vertrokken richting de 17e van de 27 verdiepingen in het hotel. We hadden geluk met het uitzicht, want we keken precies op de oude haven van Montréal. Na onze spullen neergezet te hebben en ons klaar te hebben gemaakt voor een wandeling door de stad vertrokken we het centrum in. Ons hotel ligt in het oude centrum en ook vlakbij de oude haven. Dit is echter maar een heeeeeeeel klein stukje van Montréal. Er zijn in Montréal behoorlijk veel musea te bezoeken, maar dat vonden we een beetje zonde van onze tijd. We zijn daarom gewoon maar lekker gaan wandelen en gaan kijken waar we uit zouden komen.

Onderweg hebben we kerken gezien. Heel veel kerken. De ene heet een basiliek en de ander weer een kathedraal. Het verschil zit hem in het feit dat een basiliek een eretitel is voor een kerk. De kerk kan deze eretitel dankzij meerdere oorzaken verdienen. Een kathedraal is een kerk waar de zetel van een bisschop staat. Ik hoop dat ik goed heb opgelet.

Montréal staat ook bekend om zijn ondergrondse netwerk. Er wordt soms zelfs gesproken over een ondergrondse stad. Er zijn verschillende ingangen richting de ondergrondse. In deze 'stad' vind je een hoop eetwinkeltjes en veel ingangen van winkels die gewoon boven de grond staan. We hebben hier niet heel lang gelopen, omdat we het erg benauwd vonden. Het was al warm en alle afzuigingen van de eettentjes kwamen hier ook nog eens op uit.

Op een gegeven moment kwamen we in de hoofdstraat van Montréal. Geen idee of het ook echt de hoofdstraat is, maar het was er in ieder geval behoorlijk druk en er zaten enorm veel kledingwinkels. We zijn nog heel even de H&M in geweest, maar zoals in iedere H&M winkel wordt de mannenafdeling in een hoekje gepropt. Excuus dat ik even mijn ongenoegen daarover uit.

Vervolgens gingen pap en Vic terug naar het hotel, omdat ze zich niet zo lekker voelde. Mam en ik liepen nog door naar de oude haven en hebben daar voor verbazing staan kijken naar de (sorry dat ik het zeg) teringzooi die zich daar bevindt. Het is echt niet alleen maar zo een bende en dat is het enorme contrast dat zich daar bevindt. Aan de ene kant staan de oude loodsen en pakhuizen weg te rotten en in te storten en aan de andere kant ligt een prachtige vijver met goed onderhouden aangrenzende gazons.

Voordat we gingen eten hebben we nog even op de kamer gezeten. Pap en Vic waren weer een beetje bijgetrokken en 's avonds hebben we lekker bij een pizzeria in Montreal gegeten. Na het eten was meteen duidelijk waarom Vic zich 's middags niet zo lekker voelde: hij was namelijk zijn pet vergeten. Vic zijn pet is, net als zijn baard, inmiddels heilig verklaar door hemzelf. Samen met zijn zonnebril is het zijn handelsmerk geworden. Deze pet plaats hij achterstevoren op zijn hoofd, met zijn zonnebril dan weer ondersteboven op de klep. Snappen jullie het nog? Een fotootje vinden jullie bij de rest van de foto's van vandaag.

Morgen vertrekken we richting Kingston, waar we een nachtje zullen blijven. Dit is alweer ons een na laatste overnachtingsadres voordat we richting Toronto zullen vertrekken.

Ik wilde nog even zeggen dat ik het echt heel leuk vind dat iedereen de moeite neemt om de reisverslagen te lezen! Hebben jullie trouwens de enige niet goed gespelde Montréal gevonden?

Tags: montréal