Ottawa; Canada's Capital - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu Ottawa; Canada's Capital - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu

Ottawa; Canada's Capital

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

25 Juli 2016 | Canada, Ottawa

Vanmorgen vroeg hebben wij ontbeten in een zaakje vlak naast het hotel. Na een bodem gelegd te hebben, gingen we op pad naar Parliament Hill. Hier is het parlement van Canada gevestigd en deze plek wordt naast het politieke hart ook gezien als het culturele hart van de stad. In de zomer maanden kunnen toeristen hier getuige zijn van de wisseling van de wacht. Iedere ochtend vindt dit plaats om 10 uur, behalve als het slecht weer is. Jullie voelen het al aankomen; het was te slecht weer vandaag en het ging dus niet door. Helaas.

Daarna vertrokken we richting het Canadian War Museum. Dat was ongeveer een halfuurtje lopen vanaf Parliament Hill. Ondertussen konden we genieten van de architectuur van Ottawa en kijken of we nog meer leuke en interessante plekken tegen kwamen die een bezoekje waard waren.

In Ottawa houden ze heel erg van staal in de vorm van buizen in combinatie met doeken. Dit plaatsen ze dan aan de buitenkant van het gebouw en het lieft helemaal rondom, zodat je niks meer ziet van het oorspronkelijke gebouw. Ik drijf er nu een beetje de spot mee, maar helaas staat een groot deel van de stad in de steigers. Zonde, want de architectuur van Ottawa is zeker indrukwekkend. Veel gebouwen, vooral parlementsgebouwen, zijn onderhevig geweest aan Franse invloeden. Dit kenmerkt zich door de symmetrie in de gebouwen.

In het Canadian War Museum hebben we ongeveer anderhalf uur doorgebracht. In chronologische volgorde kwamen alle opstanden en oorlogen voorbij. Opnieuw interessant om te zien is hoe trots de Canadezen zijn op de invloed die hun land heeft gehad in de verschillende oorlogen.

Na het War Museum en een lunch gingen we op weg naar het Supreme Court of Canada. Dit is het hoogste rechtsprekende orgaan in Canada. Na een korte tour en uitleg over het systeem in Canada gingen we door naar de kathedraal in Ottawa: de Notre Dame Cathedral. Genietend van het glas-in-lood en van het orgelspel in de kerk brandden we traditioneel een kaarsje.

Na de kathedraal gingen we op weg terug naar het hotel. Onderweg kwamen we nog langs het Rideau Canal, dat dwars door de stad heen loopt. Kenmerkend aan het kanaal is dat het hoogteverschil in het kanaal is weggewerkt door 45 sluizen. Op de weg terug naar het hotel hadden wij het geluk dat er op dat moment net boten door het kanaal heen gingen. De sluizen worden handmatig bediend en ergens waren wij blij dat wij niet degene op de boot waren. Voordat ze een sluis opgeschoven waren, waren ze namelijk al bijna een half uur verder.

Terug op de kamer hebben we lekker rustig aan gedaan totdat we gingen eten. We hebben deze avond gegeten bij Mama Teresa Ristorante. Bij deze Italiaan hebben genoten van iets anders dan hamburgers, sandwiches of wraps. Ik kan jullie zeggen dat ik daar ook wel echt aan toe was. Na een lekker bord pasta of lasagne op te hebben gegeten zijn we terug gegaan naar het hotel en staan de spullen nu klaar voor de rit van morgen.

Morgen vertrekken we naar Saint Michel des Saints. Dit plaatsje grenst aan Lac Taureau, waar je heerlijk kan genieten van de verschillende watersporten of juist lekker langs het water kan zonnen. Hier blijven wij een nachtje voordat we weer doorgaan.