Ik zag twee beren... - Reisverslag uit Algonquin Park, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu Ik zag twee beren... - Reisverslag uit Algonquin Park, Canada van Stefan Niet - WaarBenJij.nu

Ik zag twee beren...

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

23 Juli 2016 | Canada, Algonquin Park

Vanmorgen vroeg zaten wij om 8 uur aan de eettafel om te genieten van het ontbijt dat Coby voor ons had klaar gemaakt. Het andere Nederlandse stel dat ook overnachtte in de B&B vertelde over hun reis tot nu toe. Zij hebben eigenlijk het rondje gemaakt dat wij gaan maken, maar dan net andersom. Zo konden wij hun nog wat vertellen over The Falls en zij konden ons vertellen over, ja, wat niet eigenlijk. Ottawa, Montreal, Quebec, Kingston en Toronto zijn de grote steden waar wij nog naar toe gaan en zij waren daar al geweest. Zo hebben we weer wat dingetjes aan ons verlanglijstje toe kunnen voegen.

Na het ontbijt gingen we op weg naar Algonquin Provincial Park. Door het park heen ligt Highway 60. Langs deze weg heb je verschillende punten waar je van de weg af kan gaan om daar je auto te parkeren. Vanaf daar kan je een kano-, fiets- of wandeltocht maken. Wij wilden graag gaan fietsen en nadat we alles geregeld hadden, konden we eindelijk op de fiets stappen. Pap en mam hadden allebei een 'comfort bike' en Vic en ik kozen voor een mountainbike. Zoals Vic zei: "Jullie mogen dan wel een beter zadel hebben, maar dat heb ik niet nodig joh." Waarom ik dit zo nadrukkelijk vermeld, wordt later duidelijk.

We kozen er voor om de 'Old Railway Trail' te fietsen. Zoals de naam al zegt, heeft er over deze weg vroeger een trein gereden die de toenmalige 'vestigingen' met elkaar verbond. Vanaf het punt waar wij startten tot het eindpunt was het 14 kilometer fietsen. Enkele reis. We moesten daarna de zelf weg terug. Langs de weg zijn meerdere keren beren gespot; iets waar wij toch eigenlijk wel voor kwamen.

Aan het begin was de fietstocht vrij technisch. Veel smalle weggetjes en ook door modder, zand of deels water en continu omringt door struiken en bomen. Later werd het pad breder en kwamen we ook verschillende 'landschappen' tegen. Vlaktes die gecontroleerd in brand worden gestoken en waar de natuur daarna zijn werk heeft gedaan, steengroeves waar de weg doorheen is gehakt, bomen waar tussen de bladeren door de zonnestralen worden opgepikt en heides waar de meest mooie bloemen aan het bloeien zijn. Binnen twee uur en een hoop tussenstops hadden we de eerste 14 kilometer gehad en waren we aan het eind. Onderweg hebben we veel kunnen genieten van het moois om ons heen en zijn we af en toe van de weg af geweest om op een uitkijkpunt te genieten van het uitzicht en om wat foto's te kunnen maken.

Om nog even terug te komen op Victor; Victor had al na 3 kilometer enorm last van zijn kadetjes. Zo erg zelfs, dat hij op een gegeven moment zelfs zijn broek liet zakken. Jullie raden het al: wij waren op zoek naar beren, maar toen die beren Victor zijn witte billen zagen, hebben wij geen beer meer gezien. Bovendien was Victor onderweg zo aan het jammeren dat zijn billen pijn deden, dat hij met zijn lawaai de andere dieren ook op afstand hield.

De terugweg ging een stuk sneller dan de heenweg. Hoe dichter we terug kwamen bij het beginpunt, hoe minder het gemekker van Victor werd. Op een gegeven moment hoorden wij hem helemaal niet meer. Dit zorgde er voor dat we een kilometer voor het startpunt ineens twee beren tegenkwamen! Deze twee zwarte beren waren een moeder en haar jong. Moeder was op zoek naar eten, terwijl de kleine beer onder de boom en in de schaduw bleef liggen. Heel gaaf om deze beren op 15 meter afstand van je te zien lopen.

Na ongeveer 15 minuten en 200 foto's van beren verder zijn we het laatste stukje gaan fietsen. Hier hebben we de fietsen weer ingeleverd en zijn we terug gaan rijden naar de B&B. Hier zijn we even in de relax-stand gegaan en daarna hebben we gegeten bij Boston's Pizza. Na het eten zijn Vic en ik even op Pokémon jacht gegaan in Huntsville en door gebruik te maken van alle vrije WiFi netwerken in de buurt zijn we toch een heel eind gekomen.

Morgen vertrekken we na het ontbijt naar Ottawa. Deze rit van zo ongeveer 4 uur zal een van de laatste (voor onze begrippen) echt lange ritten zijn. Hier zullen we twee nachten slapen. Voordat we aankomen in Ottawa komen we onderweg eerst nog een outlet tegen waar we misschien nog wel wat leuke dingen kunnen shoppen. Keep you posted!

• 24 Juli 2016 - 09:51

Remko De Roo:

Hallo Stephan,

Leuk om jullie belevenissen zo te volgen en jullie ervaringen met ons te delen.

Groetjes,
    Remko

• 24 Juli 2016 - 23:02

June :

Wat een belevenissen zeg.... echt super !! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Echt leuk om zo mee te reizen.
    Groetjes June